Nieuwe Audi A3: dynamischer dan ooit
vrijdag 14 februari 2020

Nieuwe Audi A3: dynamischer dan ooit
De nieuwe Audi A3 Sportback beleeft zijn werelddebuut tijdens de Autosalon van Genève. Meer dan ooit legt Audi bij deze nieuwe, vierde generatie van de A3 Sportback de nadruk op rijdynamiek en sportiviteit. Dat doet Audi met een onderstel dat bol staat van de innovatieve technologieën.
De optionele quattro vierwielaandrijving voor de nieuwe Audi A3 Sportback is de volgende evolutiestap van een succesvolle technologie. Een elektro-hydraulische lamellenkoppeling die wordt aangestuurd door hightech software vormt de kern van het systeem. Met dit systeem biedt de A3 Sportback niet alleen maximale stabiliteit en grip alsmede rijplezier, maar ook een maximale efficiency. In combinatie met de adaptieve demping en progressive steering zorgt dit voor een hoge mate van rijdynamiek, die vooral in krappe bochten en op heuvelachtige wegen indruk maakt. 
Intelligente aansturing: quattro-aandrijving in detail 
De koppeling van de quattro vierwielaandrijving bevindt zich aan het einde van de aandrijfas, vóór het achterasdifferentieel; een positie die met name een positief effect heeft op de verdeling van de asbelasting. Audi heeft de elektronische koppelverdeling speciaal op de nieuwe A3 afgestemd en in het Audi drive select-systeem geïntegreerd. Dit systeem werkt op basis van de input van de dempersensoren en houdt niet alleen rekening met de rijomstandigheden en de staat van het wegdek, maar ook met de rijstijl. De besturingsunit gebruikt deze gegevens als basis voor de koppelverdeling.
Volledige controle: Electronic Stabilization Control 
De wielselectieve koppelregeling, een softwarefunctie van Electronic Stabilization Control (ESC), vormt de kers op de taart als het gaat om sportieve rijeigenschappen. Wanneer de nieuwe Audi A3 Sportback met hoge snelheid door een bocht rijdt, remt deze functie de twee binnenste wielen op subtiele wijze af. Het verschil in aandrijfkrachten op beide assen zorgt ervoor dat de auto beter de bocht in draait, waardoor de stuurhoek op nauwkeurige wijze wordt opgevolgd. Dit maakt het weggedrag nog wendbaarder, vloeiender en veiliger.
Variabel in elke situatie: progressive steering
Vaak vereisen conventionele stuursystemen een compromis tussen sportiviteit en comfort. De elektromechanische progressive steering in de nieuwe Audi A3 Sportback biedt hiervoor een oplossing. Zijn tandheugelsysteem beschikt over een speciale vorm en vertanding. Dit resulteert in verschillende overbrengingsverhoudingen, afhankelijk van de stuurhoek. Bij grote stuurbewegingen zorgt de overbrenging voor een zeer directe besturing. Dit vermindert de krachtsinspanning in het stadsverkeer en tijdens het manoeuvreren, wat het comfort aanzienlijk verhoogt.
Elke A3 Sportback beschikt over Audi drive select, waarmee de gasrespons en de afstelling van de stuurbekrachtiging kunnen worden aangepast. Indien voor deze optionele zaken is gekozen, stuurt het systeem ook de S tronic-automaat, de quattro-aandrijflijn en het onderstel met adaptieve demperregeling aan. Het systeem heeft ook invloed op de comfort- en veiligheidssystemen, zoals de automatische airconditioning, de matrix-LED-koplampen, de gordelspanners en adaptive cruise control.

Broekhuis

De Marowijne 53, Zwaag
0229-276600
www.broekhuis.nl

Reacties