Story Renault Scénic
dinsdag 08 juni 2021

Het design evolueerde sterk en de compacte MPV maakte plaats voor een trendy crossover! Tegelijk vierde de Scénic zijn twintigjarige bestaan. De symboliek kon niet sterker zijn. Agneta Dahlgren, Design Director van de Mégane Scénic-familie in 2016, vertelt welke inspiratie en aspiraties hebben geleid tot de stilistische heruitvinding van de vierde generatie Scénic.

R-Space, Scenic van de toekomst
De R-Space concept ar die in 2011 werd onthuld op de Autosalon van Genève was volgens Laurens van den Acker, Design Director van de Renault Group, een nieuwe visie op de compacte MPV. Zowel vanbuiten als vanbinnen wilde hij gezinsgebruik verzoenen met sportiviteit, functionaliteit en sensualiteit. De strakke, zelfs gebeitelde lijnen, de honinggele kleur en de modulaire kubussen in het interieur lieten het publiek niet onberoerd. In het hoofd van de Renault-designers was de Scénic 4 geboren. Om de Scénic 4 opnieuw uit te vinden, was de R-Space volgens Agneta Dahlgren veel meer dan een bron van inspiratie. Het ontwerp en de zeer schuin geplaatste voorruit moesten worden overgenomen op de toekomstige Scénic. In het interieur van R-Space werden de voorpassagiers omhuld door de zetels en was het achter compartiment voor de kinderen ingericht als een speelse en moduleerbare ruimte dankzij 27 gekleurde kubussen. Om aan de nieuwe verwachtingen van gezinnen te voldoen, moest de Scénic 4 voor iedereen ruimte bieden.

Scenic 4 MPV opnieuw uitgevonden
De Scénic 4 was ontstaan uit de R-Space conceptcar en had een moderne en dynamische carrosserie. Om het hele gezin te behagen, trok hij de kaart van de verleidingskracht en sensualiteit. Zijn lijn oogde dynamischer met nieuwe proporties, zowel in de korte als de lange versie. De achteroverhang werd 16 mm ingekort, de breedte met 20 mm verhoogd en de bodemvrijheid met 40 mm vergroot. Om de wielkasten goed op te vullen zoals bij een sportwagen, waren alle versies van de Scénic 4 geschoeid met 20-inch wielen en Tall & Narrow-banden (hoog en smal), tegenover de 17-inch wielen van de vorige generatie. Deze bandenmaat was een primeur in dit segment. De technische uitdaging was enorm, maar het resultaat was een Scénic met een onnavolgbare look.


Interieur
Het interieur baadde in het licht dankzij het zeer schuin geplaatst ‘drieluik’, als voorruit en een panoramisch open dak. De passagiers beschikten over 63 liter opbergruimte, waaronder de verschuifbare console met een vak van 13 liter en het ‘Easy Life’-handschoenkastje van 11,5 liter. De bagageruimte had een inhoud van 572 liter bij de korte versie en 596 liter bij de lange versie met vijf plaatsen. Om de moduleerbaarheid te verhogen, lieten de achterstoelen zich in één beweging neerklappen tot een vlakke laadvloer dankzij ‘One Touch Folding’: een bedieningselement dat fysiek aanwezig was in de bagageruimte, maar ook toegankelijk was via de touchscreen van het R-LINK multimediasysteem.

Stokman

De Factorij 7, Zwaag
0229-282080
www.stokman.nl

Reacties