Volkswagen, elektronische rijassistenten
dinsdag 09 oktober 2018

Volkswagen gaat daarvoor een virtuele omgeving gebruiken. Dat betekent dat de volgende generatie assistentiesystemen leert van computer-gegenereerde verkeerssituaties. Op de langere termijn is het zelfs mogelijk om autonome rijsystemen miljoenen virtuele testkilometers te laten afleggen.

Experts bij Volkswagen testen momenteel een softwarepakket dat verkeerssituaties in een virtuele omgeving kan nabootsen. De programmatuur gaat worden gebruikt om de elektronische rijassistenten van de aankomende I.D.-modellen in te leren. Deze methode heeft een aantal belangrijke voordelen. Er zijn minder praktijktests nodig en de systemen kunnen 24 uur per dag, zeven dagen per week worden ‘getraind’, waardoor ze sneller leren.

Er is krachtige software voor nodig om complexe omgevingen en situaties te simuleren. Volkswagen Group IT en Volkswagen Technical Development hebben daarvoor het programma SimFAS ontwikkeld. In de toekomst moet dat iedere mogelijke virtuele rij- of verkeerssituatie kunnen genereren. Nieuwe assistentiesystemen worden dan blootgesteld aan virtuele scenario’s. Ontwikkelaars kunnen op die manier observeren hoe de elektronische rijassistenten reageren en ze verder verbeteren waar dat nodig is.

Volkswagen wil het ontwikkelingsproces van een auto zoveel mogelijk digitaliseren. Dat is niet alleen goedkoper, maar ook sneller en gemakkelijker. Zo werkt het merk aan een ‘virtual concept car’. Ontwerpers en technici kunnen die van binnen en van buiten bekijken en ook interacteren met onder meer de instrumenten en multimediasystemen. Er hoeven daardoor minder fysieke prototypes te worden gebouwd.

Heron Auto

De Marowijne 53, Zwaag
0229-276600
www.heronauto.nl

Reacties