zaterdag 26 juli 2025

...het schilderij ‘De aankomst van Willem van Oranje in Enkhuizen’. Het schilderij is aangekocht door het Westfries Museum met steun van Vereniging Oud Enkhuizen, Ondernemersfonds Enkhuizen en Stichting Comité 21 mei 1572.
Het schilderij toont het historische moment waarop Willem van Oranje op 20 oktober 1572 werd ontvangen door burgemeester Pieter Buyskens – omringd door een grote menigte op De Dijk in Enkhuizen. Het bezoek was een gebaar van dankbaarheid voor de voortrekkersrol die de stad speelde in de door de prins van Oranje geleide opstand tegen het Spaanse gezag. Een half jaar eerder, op 21 mei 1572, had Enkhuizen immers als eerste stad in Holland de kant van Oranje en de Opstand gekozen. Willem van Oranje, ook wel bekend als de Vader des Vaderlands, verbleef drie dagen in Enkhuizen. Rechts op de achtergrond is de Dromedaris te zien. De weergave is historisch niet correct, mede omdat het schilderij pas driehonderd jaar na de historische gebeurtenis is geschilderd - rond 1860 - door de Amsterdamse kunstenaar Hendrik Jacobus Scholten (1824-1907).
Stadhuis
Dankzij de samenwerking is ‘De aankomst van Willem van Oranje in Enkhuizen’ terug in West-Friesland en weer te zien voor een breed publiek. Het werk krijgt tijdelijk een prominente plek in het stadhuis van Enkhuizen, waar het op 15 juli werd gepresenteerd door burgemeester Jeltje Hoekstra-Sikkema, en door initiatiefnemers Klaas Koeman (voorzitter vereniging Oud Enkhuizen), en Ad Geerdink (scheidend directeur van het Westfries Museum).
‘Finest hour’ voor Enkhuizen
Klaas Koeman en Ad Geerdink benadrukte tijdens de presentatie het belang van deze aanwinst. In navolging van Winston Churchill noemde Ad Geerdink het afgebeelde tafereel een ‘finest hour’ voor Enkhuizen. “Het is bijzonder dat we nu, 353 jaar later, een tastbare herinnering aan dat moment kunnen presenteren met dit schilderij.” Volgens hem is het werk om meerdere redenen van belang: van het historische bezoek van Willem van Oranje aan Enkhuizen in oktober 1572 zijn uit die tijd namelijk geen afbeeldingen bewaard gebleven. Ad Geerdink: “Dit imposante werk van Hendrik Jacobus Scholten, rond 1860 geschilderd in de stijl van 17-eeuwse historiestukken, zit vol historische details en dynamiek, al is het niet helemaal historisch correct.”